30 september 2008

Sorgens dag i Laxå Kommun

Idag är jag ledsen. Barn- och utbildningsnämnden har gett sitt utlåtande att lägga ned både och Adinas dagis Snödroppen och även Linnean. Tänkt är att dessa barn skall integreras på antingen Saltängsskolan eller Kanalskolan tillsammans med elever ända upp till femte klass. Jag tycker att detta är skandalöst! Vem tänker på vad som är bäst för barnen i detta beslut!? Tänk er att komma som liten 1-åring för att skolas in på ett dagis, där det myllrar av barn, både stora och små. Jag tror det ökar risken betydligt för att barnen ska utveckla vad vi idag kallar tillitsbristsjukdomar, stressymtom mm. Barnen behöver lugna miljöer, där det finns vuxna som ser dem och hör dem. I dagens samhälle tvingas vi mer eller mindre ut i arbetslivet av ekonomiska skäl och barnen placeras då på förskolan eftersom dagmammorna minskar i antal för varje år som går. När dessutom inte kommunen ger någon valmöjligthet i form av vårdnadsbidrag blir barnen tvingade in i denna miljö.
Om jag får tala för Snödroppens förskola en stund... Det har den bästa av utemiljöer, där barnen får träna sin motorik på ett naturligt sätt bland stockar och stenar i den tillhörande skogen. De kan plocka kottar och annat smått och gott och få utlopp för kreativa idéer. Sedan har vi personalen, som förvisso följer med barnen men kanske splittras i sina arbetsgrupper. Eftersom Adinas avdelning fungerar så bra är jag uppriktigt riktigt bedrövad över detta. Visst kan ny personalgrupp bli lika bra men den kan också bli sämre.
Det jag mest av allt vill påpeka och fråga är: VEM TÄNKER PÅ BARNEN? VEM SÄTTER DEM I FÖRSTA RUM?
I barnkonventionens tredje artikel står det så här:
"Vid alla åtgärder som rör barn, vare sig de vidtas av offentliga eller privata sociala välfärdsinstitutioner, domstolar, administrativa myndigheter eller lagstiftande organ, skall barnets bästa komma i främsta rummet."
Jag är rädd för att om detta beslut går igenom i kommunfullmäktige har vi inte främjat våra barns hälsa utan istället lagt en sten till grunden för deras ohälsa.

Inga kommentarer: