20 september 2008

Helande kraft

Lördag och maken är ledig! Vad ska vi hitta på? Eller rättare sagt... vad ska jag hitta på? Åka till loppis, shoppa, gå på bio, vandra i skogen och plocka svamp eller plugga? Jag känner i alla fall att jag för en liten stund måste få vara själv, allena, solo... jag behöver vara fri från ständiga krav ett litet ögonblick. Jag tror att jag lämnar kajutan en stund för att åka till loppis i Pingstkyrkan och vidare till Erik Edins-stiftelsens secondhand på Bodarne här i Laxå. Sedan tar jag nog och stänger in mig en stund på kontoret för att plugga. Det är helt nödvändigt för att komma ikapp de andra i kursen på universitetet. Ikväll funderar vi på att åka på konferens till Pingstkyrkan i Kumla. Det kommer att bli en stor glädjefest inför Herren tror jag och det vill jag absolut inte missa. Det finns ingenting på denna jord, ingenting som kan göra mig mer tillfredsställd än att åter få vara med om ett starkt Gudsmöte. Det ligger en sådan helande kraft i det mötet, välgörande för både ande, kropp och själ. Det är som om gammal sörja rinner av och man känner sig både ren och fri. Det blir helt enkelt lättare att ta itu med vardagen efteråt. Det står i Bibeln att Gud är kärlek och detta stämmer verkligen. Ett möte med den mest fullkomliga kärlek som finns är som ett balsamomslag på onda sår. Så här står det i 1 Korintherbrevet, kapitel 13 och verserna 4 till 8 om kärleken:
"Kärleken är tålig och mild,
kärleken avundas inte,
den skryter inte,
den är inte uppblåst,
den uppför sig inte illa,
den söker inte sitt,
den brusar inte upp,
den tillräknar inte det onda.
Den gläder sig inte
över orättfärdigheten
men har sin glädje i sanningen.
Den fördrar allting,
den tror allting,
den hoppas allting,
den uthärdar allting.
Kärleken upphör aldrig."

Ha en underbar dag idag!
Cathrine

Inga kommentarer: