18 september 2008

Goda svartprickiga skosulor

Eftermiddag och båda småbarnen sover. Andréa är hemma från praktiken. Hon har ont i halsen. Stackars henne, nu får hon passa på att plugga! Det går nog ingen nöd på henne för det... hon gillar verkligen att studera. Maken har precis varit hemma på lunch och ätit av min totalt misslyckade mat. Idag tänkte jag att vi skulle äta schnitzel och tanken i sig var ju god. Till dessa vore ju potatismos gott men jag hade inte tillräckligt med potatis hemma så det fick bli pulvermos. Bara det satte ju ribban för smakligheten. Sen försöker jag hålla nere på fettanvändningen och det gillade inte de små avlånga köttbitarna. De som på förpackningen såg ut att bli gyllenbruna läckerheter blev istället svartfläckiga skosulor trots att jag stekte på svag värme. Som om inte det räckte... jag överkokade även broccolin så den både förlorade sin fina gröna färg och den krispiga spänsten. Hur som helst, både make och barn åt och verkade ganska nöjda efteråt. Klagade gjorde de innan. Andréa påtalade att det gick ju inte att äta det här och tog i maten som om den var pestsmittad. Krister undrade varför jag vänt den svartaste sidan neråt. Som om jag hade någon strategi för att om möjligt lura honom att äta bränd mat - hans smaklökar skulle väl ha avslöjat mig i alla fall. Ja, vad ska man säga? Jag kan ju inte lyckas jämt. Vi blev i alla fall mätta och andra dagar brukar jag faktiskt laga riktigt god mat. Då brukar jag få beröm av min man, som tycker att jag lagar så god mat att det passar på en finare restaurang. Lite överdrivet men roligt att få höra. Nog om mat och matlagning.
Som några av er kanske har snappat upp, så älskar jag att studera. Jag skulle kunna bo på universitetet om jag fick betalt. Det är ju trots allt lite dyrt med studielån. Men igår kunde jag inte hålla mig längre utan anmälde mig till en kurs i Örebro i folkhälsovetenskap. När mina ögon fick syn på denna kurs var det som om den var ämnad för mig och mitt företag, så jag var helt enkelt "tvungen" att ha den kursen med mig i min kunskapsbank. Den har redan startat så jag får jobba på lite extra nu i början för att komma ifatt de andra studenterna. Kursen riktar sig inte bara till sjuksköterskor utan till flera andra personalkategorier, vilket gör att gruppens sammansättning berikar studierna. Jättekul tycker jag!

1 kommentar:

Vita hjärtan sa...

Hej Cathrine!

Kul att hitta en inlägg från dig på min blogg, jag blev jätteglad! Nu har jag varit inne och läst i din, så roligt! Man tar del av varandras liv.....på ett annant sätt än när man bara möts.....

Ha en bra kväll!
Kram Annemari