17 september 2008

Fåglar på mina axlar

Jag spinner vidare på gårdagens tema. Jag har länge haft en dröm att få starta ett eget företag, vilket jag nu äntligen gjort. Det är något som jag gått och funderat på under en längre tid. Jag har stött och blött idéer i mitt huvud. Innerst inne har jag nog haft en tro på att jag skulle klara det men ändå på något vis har det inte blivit av. Orsakerna har varit många men svackor i tron på mig själv har nog varit den absolut största anlednigen. Det är som om jag har två fåglar som sitter på varsin axel och viskar i mina öron. Den ena talar in tro och tillförsikt och uppmuntrar mig att ta nya steg i livet medan den andra fågeln bara säger saker som får mig att känna missmod; "Det klarar du aldrig. Vad ska andra tänka om dig när du misslyckas? Du ska inte tro att du är nå´t." Känner du igen dig i min situation? Finns det saker du skulle vilja göra men inte vågar eller tror dig om att kunna genomföra? Eller är det till och med så att du inte anser dig vara värd det? Då har jag ett budskap till dig idag. Tänk om vi en gång för alla skulle bestämma oss för att jaga den där olycksbådande fågeln på flykten. Vad skönt det skulle vara! Men vet du vad... vi behöver inte ägna den någon tid, vi behöver inte låna ut våra öron till den. Han kan få sitta där och tala med sig själv. Det är bättre att vi börjar lyssna på den röst som säger att vi är värdefulla och dugliga även om vi skulle misslyckas någon gång då och då (för det kommer vi säkerligen att göra). Om vi är ute och går och ramlar omkull, visst försöker vi då ta oss upp? Men om vi misslyckas (ramlar omkull) med något annat i livet på det andliga, mentala eller sociala planet är tendensen mycket större att vi ger upp och ligger kvar. Det verkar som om den olycksbådande fågeln just i den stunden atackerar oss med hela sin arsenal av negativism och vårt missmod blir bara större och större. Han har inga rättigheter att förstöra ditt och mitt liv om vi inte själv tillåter honom. Säg till honom att knipa näbb och lyssna nu istället på den andra fågeln. Några bra ord från den uppmuntrande fågeln kommer här:
"Allt förmår jag i Honom som ger mig kraft."
"Gläd er alltid i Herren. Än en gång vill jag säga: Gläd er."
"Gör er inga bekymmer för något utan låt Gud i allt få veta era önskningar genom åkallan och bön med tacksägelse. Då skall Guds frid, som övergår allt förstånd, bevara era hjärtan och era tankar i Kristus Jesus."
Detta är ord hämtade från Bibeln och de ger i alla fall mig ny styrka och tro på mig själv. Det är ju faktiskt så att Gud finns till min hjälp. Jag behöver inte uträtta saker och ting på egen hand. Han ger mig råd, stöd, tro och mycket mer. Här kommer ännu ett citat och sitt gärna ned en stund och fundera över vad dessa ord skulle kunna få betyda för dig:
"Herren, din Gud, bor i dig, en hjälte som frälsar. Han gläder sig över dig med lust, han tiger stilla i sin kärlek, han fröjdar sig över dig med jubel."

Tack för mig för idag!
Cathrine

Inga kommentarer: