21 september 2008

Glädjefest!

Idag är jag trött, sååååå trött!!! Jag lider av RLS (restles legs syndrom). En fruktansvärt jobbig sjukdom. Varje kväll börjar det krypa i mina ben, sk myrkrypningar. Det är helt omöjligt att ligga stilla och försöka att sova med ben som rycker, kryper och hoppar av sig själv. Det är en ekvation som inte går ihop. Jag tar medicin för detta. Sifrol heter tabletterna och är även ett läkemedel mot Parkinsons sjukdom. Ibland kryper det mer i mina ben och ibland mindre och igår var det en av de värre kvällarna. Då jag inte vill höja dosen för mycket, pga hangover-effekt morgonen därefter, hade jag väldigt svårt att somna. Därav den enorma tröttheten idag. Men det går väl över så småningom. Jag får väl säga som vi sa när vi var små... Vem bryr sig om hundra år? Så nog om mina fina "självgående" ben!!!
Idag är det dopförättning i kyrkan. Fem eller sex unga grabbar i gymnasieåldern ska låta döpa sig. Det blir en riktig glädjefest! Hos oss i Pingstkyrkan praktiserar vi inte barndop utan istället har vi något som brukar kallas troendedop. Det betyder att först betämmer sig personen ifråga för att han eller hon vill ta emot Jesus som sin personlige frälsare. Det vill säga, börja att tro på honom, tro att han funnits här på jorden, att han tog det straff som vi människor skulle ha och blev korsfäst och dog och att han uppstod igen från de döda och är nu levande i himlen. Efter att man tagit emot Jesus är det sedan naturligt att låta döpa sig. Dopet är faktiskt en begravning. När man tar emot Jesus blir man en ny människa och i dopet begraver man den gamla människan, då hela kroppen nedsänks i vatten. Sedan uppstår man till en ny människa när man kommer upp ur vattnet. Ja, då vet ni lite om hur "pingstvännerna" ser på dopet. Har ni andra frågor får ni gärna ställa dem tilll mig. Jag ska göra mitt bästa för att svara på dem.
Må så gott! Och välkomna till kyrkan om ni vill. Kl. 17 börjar glädjefesten!
Cathrine

Inga kommentarer: