03 september 2008

Svärmödrar!

Hej igen och tack för era kommentarer. De gläder mig ska ni veta!
Idag fyller min svärmor år. Ja, vad ska man säga om svärmödrar... Det finns så många som uttalat sig om dem och då många gånger negativt. Vad många kvinnor inte tänker på är att de faktiskt en dag kan stå där och själva var just en av dessa omtalade svärmödrar. Därför vill jag idag slå hål på, nej hugga huvudet av denna fördom, som en hyllning till den bästa av de bästa svärmödrar som existerat på denna jord. Från första dagen jag steg innanför hennes trösklar har jag alltid känt mig varmt välkommen. Dörren har alltid stått öppen för mig och jag har verkligen känt att hennes hem har varit mitt andra hem. Vi har träffats flera gånger i veckan, äter middag tillsammans varje vecka, i stort sett. Hon hjälper oss med barnen när vi behöver det och finns även till hands när det gäller andra saker i vårt liv. Aldrig någonsin har hon varit nedlåtande mot mig eller klagat på mig. Denna kvinna är helt fantastisk! Hon är inte bara min svärmor - hon har även axlat rollen som min mamma. Om det nu finns andra svärmödrar som beter sig illa mot sina sonhustrur eller mågar, så sitter det inte i ordet svärmor utan i något helt annat. Kanske de fortfarnde vill ha kontroll, kanske de är avundsjuka, kanske har de dåligt självförtroende eller kanske uppfattas deras agerande helt felaktigt ur betraktarens ögon. Jag vet inte... men vad jag vet är att ordet svärmor hädanefter borde få innebörden av allt det min svärmor är för mig!

Inga kommentarer: