02 oktober 2008

Övervintrad politiker

Har idag skrivit på NA:s hemsida i debatten kring att 6:orna ska flytta till Centralskolan. Jag värnar om glesbygden och blir oerhört upprörd över rådande politik. För att mer förstå vad jag menar återger jag här vad jag skrev:

"Jag tycker det är dags att lyfta upp denna debatt på ett högre plan, vilket några av er redan gjort. Det handlar först och främst inte om att 6:orna ska få gå tre eller fyra år på Centralskolan utan det handlar om vår kommuns överlevnad. Att flytta sexorna innebär ett första steg på nedmonteringen av skolorna i ytterområdena. Hur länge det dröjer innan skolorna näggs ned är bara en tidsfråga, det vet de flesta. Men vad är det som händer då? Vill familjer bosätta sig där? Jag vet inte men jag tror att de flesta väljer att avstå. En del familjer kanske till och med väljer att flytta därifrån. När befolkningen minskar slår eventuella affärer igen, vilket ytterligare försvårar för invånarna och utflyttningen får extra fart. Nu är ju frågan var ska dessa människor bo? I Laxå river man lägenheter och villorna är inte oändliga. Därför tvingas man (eller flyr man) till de närliggande kommunerna och Laxå kommun förlorar skatteintäkter. Jag tror ni förstår vilket scenario jag försöker måla upp, som faktiskt är en helt möjlig utveckling om fel beslut tas i kommunfullmäktige. Jag inser också att det behöver tas rejäla tag i politiken när det gäller glesbygdsutvecklingen men detta måste våra politiker föra fram högre upp i sina led, på landstings- och riksdagsnivå. Alla kan inte bo i storstäderna eller centralorterna. Landsbygden måste få leva, inte minst för vår hälsas skull. Om vi nu lever i ett fritt samhälle där vi som individer ska ha rätt att välja vårt boende ska det också föras en rättvis politik, så det är fullt möjligt att bo på landet utan att våra barn ska få lida på ett eller annat sätt."

Ja, mitt politiska intresse har tydligen inte svalnat helt. Än finns det något inom mig som vill vara med och verka för ett bättre samhälle att leva i. Tycker dock själv att tidpunkten just nu för att engarera mig mer är illa vald. Tiden är lite för knapp för detta. Men vem vet, snart kanske jag står på barrikaderna och pläderar för mer frihet åt folket i rättvisans namn!

1 kommentar:

Vita hjärtan sa...

Hej!

Jag tror faktiskt det kan bli bra......sexorna är ofta ganska stökiga på mellanstadiet och förstör mycket för dom andra eleverna. Det är mycket bråk på skolgården och en del mobbning där sexorna ofta är inblandade. Tror det beror på att dom börjar bli lite stora.... Blir lugnare för dom andra eleverna på skolan när dom flyttar.....och på högstadiet tror jag inte dom vågar stöka.......
Både Saltängskolan och Kanalskolan har ju två sidor, så det blir nog bra med små barn på en sida och större barn på andra sidan. Och så skönt för alla föräldrar som har ett barn på dagis och ett barn på fritids.....bara att gå runt hörnet och lämna av det andra barnet.....mindre bilkörning....bra för miljön + att det går mycket fortare för alla stressade småbarnsföräldrar. Sammantaget......jag tror det kan bli bra. Förlorarna är givetvis de barn som har lång skolväg.....de får börja åka ett år tidigare. Men för Laxå-barnen ser jag inte många nackdelar......mest fördelar.
Det finns förstås alltid flera sidor av allting........och lika många åsikter som det finns invånare.......ville bara skriva min syn på det hela.

Kram Annemari