19 oktober 2008

Gryningsljus

Idag har jag varit till Mariestads Pingstkyrka tillsammans med fyra andra vänner. Vi har haft en familjeföreställning där "Inge Smart och hans vänner" får änglabesök. Det blev väldigt uppskattat och vi själva hade mycket roligt. Vi sjöng, spelade teater, lekte och dansade. Efteråt bjöds det på både gemenskap och fika i deras församlingsvåning.
Det är något jag såg där som fångade mitt intresse och jag vill gärna dela med mig av det till er, om det går bra? I deras foajé hängde en väggbonad med en helt underbar text som löd ungefär så här:

"Tron är den fågel
som känner gryningen
och sjunger medan
det ännu är mörkt."

Vilken underbar sanning! Tänk er att tro på något, att hoppas på något, att känna till dess existens fast det ännu inte syns. Det ger verkligen frid i själen. Trots mörkret som omger mig kan jag vara helt säker på att gryningen kommer så småningom. Det är inte en fråga som handlar om den kommer utan om när den kommer. Tron är en förvissning om det vi ännu inte kan se med våra fysiska ögon men inne i vårt inre kan vi känna att vi bara vet att vi vet att det är sant. Att tro på Jesus är en förvissning om att han existerar fast vi ännu inte kan se honom med våra fysiska ögon. Att tro på en ny morgondag med nya möjligheter är en förvissning om att det finns ett hopp som aldrig lämnar oss. Gud ger oss hopp och tro som en gåva ifrån honom. Om du vill ta emot den gåvan är upp till dig. Han säger i alla fall varsågod!

Inga kommentarer: