05 oktober 2008

Sommarens vågskvalp

God söndagmorgon!
Hoppas att ni sovit gott och är rejält utvilade. Jag tror att ni behöver det med tanke på att ett sådant väder som vi har i Laxå idag kan suga energi från vem som helst. Mitt råd till er är: Stäng in er i ett ljust rum, sätt på den starkaste lampan ni har, tänd ett doftljus som luktar sommarblommor, sätt på lite bakgrundsmusik i form av vågskvalp och om ni fortfarande har kvar sommarkläderna i garderoben så sätt på er dem. Sedan kan ni ta fram en skön stol, gärna er solstol, och luta er tillbaka i den. Blunda nu och fantisera er bort till sommarens sköna stunder på stranden och vips... så har ni fått en liten extra kick i vardagen. Skönt va´?

Idag är en ny dag och den är full av nya möjligheter om man vill se det så. Den mer pessimistiske skulle kanske säga att: "Jaha, en ny dag. Måste jag gå upp ur sängen? Det händer i alla fall inget roligt idag." Ibland kan man faktiskt känna sig som pessimisten och tycka livet är surt. Men om man riktigt börjar tänka efter så finns det allt en hel del att vara tacksam över.
Kan du andas? Ja, det var ju bra. Det är ju en bra början eller hur?
Vaknade du inomhus istället för under en tidning på en parkbänk? Jaha, det gjorde du. Är du glad för det?
Har du något i ditt kylskåp eller skafferi att stoppa i munnen för att mätta din hungriga mage? Jaha, även du slipper gå hungrig. Vad skönt!
När livet känns tungt kan man börja tänka på detta sätt och arbeta upp en mer positiv känsla inför dagen som ligger framför. Fundera nu en stund på vad den här dagen skulle kunna betyda för morgondagen och andra dagar i framtiden. Alla dagar bygger ju på varandra för ingen av dagarna går att plocka bort ur almanackan. Varje dag kan du och jag göra något som för oss ett steg närmare vårt mål, vår dröm!

För mig innebär den här dagen att jag stuckit ut näsan lite mer än vanligt. Nerikes Allehanda publicerar idag min artikel i sin papperstidning bland Åsikter. Vi får se vad detta kan betyda för Laxås framtid.

Ha en underbart skön dag och njut av sommarens vågskvalp samtidigt som du tar ett kliv i rätt riktning, ett steg närmare din dröm!

Inga kommentarer: