11 november 2008

Var dag har nog av sin plåga

Denna vecka hade jag tänkt mig i ett lugnt tempo. Haha vad jag bedrog mig! Jag har satt upp en studieplanering av hur mycket jag ska läsa varje dag osv. Jag har t.o.m. gjort upp en liten hushållsplanering för att även få lite mer ordning här hemma. På första dagen, som var igår, sprack den redan vid start. Vad gör jag då? Deppar?... Det skulle jag kunnat göra med påföljd att min återstående energi skulle slösas på negativa tankar. Inget bra. Ska jag rycka på axlarna och strunta i planeringen och leva på och ta dagen som den kommer då?... Inget bra det heller. Då hamnar jag i stressfällan igen och allt arbete hopar sig i slutändan. Nej, jag tror att det bästa är att rycka på axlarna och konstatera att tanken var god och att jag var duktig som hann med så mycket igår som jag gjorde. De sakerna som blev kvar tar jag itu med undan för undan. "Var dag har nog av sin plåga" står det så klokt i Bibeln. Så varför ska gårdagen få förpesta idag? Om jag gör så gott jag kan under rådande omständigheter kan jag vara nöjd med mig själv och stå med upprätt huvud och min kraft är då tillräcklig för dagens göromål. Min planering får alltså vara kvar som en liten kompass i tillvaron.

1 kommentar:

Marie sa...

Kloka tankar, känner igen mig i det du skriver. Kram från en som bodde i Laxå för snart 20 år sedan.