11 februari 2009

Männikolivets okränkbarhet

Jag tror att alla människor har ett lika värde, att de mänskliga rättigheterna gäller för alla, från det minsta lilla embryo till den äldsta människan på jorden. Jag tror att alla människor kan förändra sig om de vill och får den hjälp de behöver. Därför exkluderas ingen ifrån de mänskliga rättigheterna. Alla har vi varit små barn, alla har vi en gång fötts. Alla har vi varit helt beroende av andras välvilja och omsorg för att kunna överleva.
I studier har man sett att på barnhem är överlevnadschansen störst hos de barn som ligger närmast dörren och får den största kontakten med personalen, en klapp på kinden, lite smek och barnet har blivit sett. De barn som fått minst uppmärksamhet, minst kroppskontakt överlever inte i samma utsträckning. Varför är det så? Jag tror att det beror på att vi är människor, som är skapta att ha kontakt med andra människor. Vi är inte bara en kropp som behöver mat, kläder och god hygien för att överleva. Nej, vi är skapta med en själ, som gör oss till de individer vi är. Vi behöver varandra för att få våra behov tillfredställda. Men vi är även andliga varelser med andliga behov. Vi vill skapa, upptäcka världen och inte bara leva vårt liv på instinkter. Det lilla barnet är behov av mat, kläder, hållas ren men det är också behov av fysisk beröring, kärlek, någon som visar hur värdefull han/hon är.
En ovillkorlig kärlek utan gränser är en av de mänskliga rättigheter vi alla är i trängande behov av. När något går fel i livet, när vi misslyckats så fullständigt att vi inte ser någon utväg, när vi tycker oss stå helt ensamma och alla vänner, nära och kära vänt oss ryggen, då är vårt behov av denna villkorslösa kärlek helt avgörande för vår överlevnad. Men finns det någon på denna jord som kan ge oss denna villkorslösa kärlek? Kanske det inte finns någon människa med dessa egenskaper men det finns en Gud, som är kärleken personifierad. Med en helt villkorslös kärlek utan motprestationer, helt utgivande och förlåtande omfamnar han oss i dessa svåra stunder. Det finns dock en liten hake... även om han älskar oss med denna villkorslösa kärlek tvingar han sig inte på dig och mig. Han erbjuder oss denna enorma omfamning men skulle aldrig tvinga dig upp i hans famn. Om du väljer att inte komma till honom, älskar han dig på avstånd istället. Gud älskar alla människor lika mycket oavsett vilka de är. Han älskar alla människor, från det minsta embryo till den äldsta människan på jorden. Han älskar dig oavsett vad du gjort i ditt liv, alla dina misstag vet han om och ändå är hans kärlek villkorslös. Oh, vad jag är tacksam för att samma sak gäller för mig! Så mycket fel jag gjort, så många människor jag sårat och alla hemska saker jag både tänkt göra och har gjort... och ändå anser Gud att jag är värdig hans kärlek!

Denna kristna människosyn innefattar tron på att varje människa besitter en inneboende kapacitet till att förändras och växa som människa. En dålig start i livet kan få ett gott slut. En vilsen människa kan komma rätt i livet. En brottsling kan bli en medborgare som gör rätt för sig i alla lägen. Det ofödda barnet, barnhemsbarnet, det barn som växer upp i en kärleksfattig miljö kan bli en människa som förändrar världen, som gör vårt samhälle till en mycket bättre plats att bo på.

Därför tror jag att människovärdet borde vara inlagt i vår grundlag. Då vi människor inte är kapabla att älska varandra villkorslöst och inte alltid är beredda på att låta andra människor få en ny chans, borde lagen träda in som en skyddsmur mellan oss. Detta skulle göra att vi såg till att det fanns bättre rehabiliteringsmöjligheter för den som misslyckats i livet. Kanske skulle vi tillåta alternativa behandlingar när de traditionella misslyckats. Vi skulle nog också se till att hjälpa varandra på ett mer påtagligt sätt när vi ser någon fara illa och värna om de människor som inte kan göra sin röst hörd.

Du är en människa och ditt liv är okränkbart. Du är lika mycket värd som den som kommer att lösa cancergåtan!!!

1 kommentar:

Magnus Johansson sa...

Hej Chatrine! Ursäkta att jag inte kommenterar ditt inlägg här ovan; jag vill bara tipsa om en kristdemokrats blogginlägg och tillhörande kommentarer på http://danielsturesson.blogspot.com/2010/10/vilken-te-fest-har-pm-gatt-pa.html