27 februari 2010

I have a dream!

Idag skrev jag en kommentar i NA på deras hemsida under artikeln 3,8 miljoner ska sparas. Nedan följer inlägget:

"I have a dream... sa en gång en man. Många trodde antagligen att han var helt från vettet. Vita och svarta skulle sitta vid samma bord? Ett enat Amerika? Men den som var med på den historialektionen vet att denna man verkligen var vid sina sinnen men han såg en annan verkligeht än den andra såg. Han vågade drömma. Han vågade tro på att Amerika hade mer att ge.
Vågar vi tro på Laxå? Vågar vi tro på en framtid där kommunfullmäktige tar beslut om att bygga nya bostäder för det är så många som vill bosätta sig här? Vågar vi tro på att vi måste bygga ett alldeles nytt dagis för de gamla är fyllda till bredden av gamla och nya Laxåbarn? Vågar vi tro att vi åter måste öppna skola i både Röfors och Tived igen? Vågar vi verkligen tro på vår bygds potential?
Med risk för att kallas både dum och naiv: Jag VÅGAR tro på Laxå!
Martin Luther King trodde på ett helt land. Jag tror på en hel kommun."

Nu må ni tycka jag är dum, naiv, löjlig, att jag lever i en utopi osv, osv. Men vet ni vad... Det struntar jag i! Jag är sååå trött på att vi ska hållas tillbaka. Varför skulle inte vi i vår kommun kunna gå framåt? Varför är den ständiga trenden att gå bakåt? Jag vill inte vara en bakåtsträvare som, Sally Santesson sa så käckt. Jag vill vara en av dem som bidrar med det lilla jag kan göra för att vända denna negativa trend! Är du beredd att gå med mig? Är du beredd att slita lite ont? Är du beredd att bli kallad både dum och naiv? Om du är det så är vi i alla fall två och om två är det blir vi lätt fyra och fyra blir åtta och åtta blir 16 och 16 blir 32 och 32 blir 64 och 64 blir 120 och 120 blir 240 och 240 blir 480 och 480 blir 960 och 960 blir nästan 2000! Hur svårt kan det vara? Jag är helt övertygad om att nyckeln till Laxås framtid ligger i våra attityder och vad vi sår ut med vår mun. Klaga, gnäll och kritisera men gör det inte jämt och inte hur som helst. Gör det med stil och med konstruktivitet. Vänd sedan blicken åter framåt för att återfå fokus på Laxås framtid.

I have a dream...

1 kommentar:

Anonym sa...

Bra! Så ska det låta!
Karin