19 januari 2009

Åldern har ingen betydelse eller har den det...?

Jaha, då har jag uppdaterat min profil då... men bara på en punkt. Jag fick nämligen byta siffra efter 3:an på min ålder igår. Tänk att en dag kan betyda att man blir ett helt år äldre än vad man var dagen innan... konstigt! Hur som helst känner jag mig inte så gammal som siffran visar trots att min man vill påpeka att jag fyllde 40 - (minus). Han trodde att han skulle vara lite rolig men han har tydligen inte lärt sig att man aldrig skämtar om en kvinnas ålder!!! Jag funderar på om jag ska bli arg eller inte på honom men jag får väl krypa till korset och erkänna min synd... jag drev ju faktiskt med honom för ca 11 år sedan då han fyllde 30 (=gubbe). Ibland är det inte kul att bita i det sura äpplet. Nåja, vad som än händer kommer han aldrig att bli yngre än mig och det är kanske det han är avundsjuk på... hihihi.

Förresten tycker jag att vi är alldeles för fixerade vid åldern i vårt land. Var tog de grå tinningarnas charm vägen egentligen? Vi har idag ett ouppnåeligt ideal för hur man skall vara för att vara perfekt. Vi ska vara unga, snygga, atletiska och ha en livserfarenhet som en gammal människa. Dessutom ska vi hinna med att leva här och nu. Räkna ut den ekvationen den som kan!!! Och om du är en av de stackarna som inte lyckats med detta, gråt inte för det!!! Du är nämligen inte ensam. I ärlighetens namn... vem tror du lyckas med att vara perfekt?

I vissa kulturer är det faktiskt fint att bli gammal. Grå hår är ett tecken på vishet och förtjänar respekt från medmänniskor. Men hur behandlar vi våra äldre egentligen? Våra kunder på fängelserna ger vi en viss tid ute i friska luften varje dag men våra äldre på olika vårdinrättningar verkar inte ha samma rättighet. Varför? För att de inte slår någon på käften om de inte får som de vill? Eller för att de inte behöver det? Eller är det för att resurserna inte finns och att de kostar för mycket pengar om resurserna skulle ges? Tänk er att sitta inne dag ut och dag in och titta på samma gamla väggar, höra samma människor och inse att dagarna kommer att se ut ungefär så här ända tills den dag man får den stora nåden att slänga in handduken för gott. Skulle du vilja leva så? Skulle du vilja att din mamma eller pappa upplevde det så? Tack och lov för alla anhöriga och vänner som tar sig tid att göra en äldre människas liv ljusare, gladare, lyckligare och hälsosammare. Jag önskar att det fanns en större respekt från samhällets sida för våra äldre, som faktiskt varit med och byggt upp den välfärd vi har. En respekt som kunde visa sig som större resurser till äldrevården, äldreboenden, hemsjukvården och hemtjänsten med större personaltäthet. Var inte rädd för privata alternativ. Det finns faktiskt människor som tänker gott och har mycket bra idéer utanför den offentliga sektorn. Satsa på friskvård för den äldre generationen! Det är faktiskt inte för sent! Det är faktikst ingen hemlighet att friskvård för äldre till och med är lönsamt samhällsekonomiskt.

5 kommentarer:

Vita hjärtan sa...

Grattis i efterskott! Då är vi lika gamla i 8 månader då ;-)

Ha det bra!
Kram Annemari

Marie sa...

Att bli äldre är egentligen bara skönt, men jag måste ändå erkänna att jag var lite stressad innan jag skulle fylla 40 år, men det har gått helt fint och snart är jag 41 år. Kram

Vita Damen sa...

GRATTIS GRATTIS!!!!

Anonym sa...

Förlåt Cathrine!!!
Jag läste slarvigt i din text och har skrivit att du fyllt 40 år i församlingsbladet.
ÅH, vad förargligt.
Jag kommer precis från kyrkan och har ställt bladen där... Så då vet du varför folk grattar dig till "de 40".
Många kramar ändå! /Maria J.

Syster Cathrine sa...

Det gör ingenting att du skrivit fel i församlingsbladet. Jag ser det som en ära att få fylla 40 år två år i rad. I slutändan blir det i alla fall rätt antal år jag lagt på min nacke:)