04 januari 2009

Brutna nyårslöften?

Nyårslöftena de spricka
och det är så man kan få hicka.
Hur blev det med karaktären?
Den blåste nog bort i nyårssfären...

Nåja... Det har ju bara gått 3 dagar på det nya året, så det finns väl alla chanser i världen att ta tag i dessa saker. Tänk att det kan vara så lätt att hålla vissa saker och andra saker är som förgjort att lyckas med. De är liksom dömda att misslyckas redan från första början. Vad beror detta på tro?

Att tänka/visualisera är ett effektivt hjälpmedel i olika situationer. Våra tankar styr våra känslor, som i sin tur styr vårt beteende. Lättare sagt än gjort... eller hur? Men faktum kvarstår! Tänker vi att "det är ingen idé att försöka, jag kommer ändå att misslyckas förr eller senare", så kommer misslyckandet snarare än du kan tro. Om vi istället tänker "jag gör mitt bästa och jag kommer att klara detta och även om jag någon gång skulle misslyckas tänker jag inte ge upp med att försöka igen", så kommer förutsättningarna för att lyckas vara oerhört mycket större. Detta beror på att med tankarna som utgångspunkt har vi programmerat våra känslor att styra vårt beteende i en viss riktning. Med positiva och peppande tankar kan vi stärka vårt självförtroende och därmed också vårt välbefinnande. För du kommer väl ihåg motsatsen... att tänka negativt om sig själv och vara alltför självkritisk leder bara till missmod och allsköns elände.

Så därför vill jag uppmuntra dig som redan brutit ett eller flera nyårslöften, att det finns hopp för dig! Du är en vinnare!!! Du kan!!! Och framför allt: DU DUGER SOM DU ÄR MED DINA MISSTAG OCH BRUTNA LÖFTEN! Du är nämligen mer än ett misslyckande och mer än ett löfte! Du är en människa som är älskad! Älskad av världens skapare, älskad av Gud, den allvetande Guden! Tänk och sug på detta en stund: Gud älskar dig trots att han vet allt om dig, även dina allra mörkaste sidor!

Vad spelar då ett litet brutet nyårslöfte för roll?

Inga kommentarer: